UEFA

Fan Zone

När UEFA Europa League- finalen mellan Ajax och Manchester United skulle spelas på Friends arena i Stockholm, valde UEFA Occasion som ansvarig byrå att arrangera den neutrala mötesplatsen för fansen – Neutral Fan Zone.  Platsen var Kungsträdgården i Stockholm, under fem fullspäckade dagar innan finalen.

utmaning

Under dagarna som ledde fram till UEFA Europa League- finalen ville UEFA skapa en neutral fokuspunkt som nådde både de engagerade fotbollsentusiasterna och finallagens fans, men även en bredare målgrupp. Neutral Fan Zone skulle vara en mötesplats som kretsade kring fotboll men även fönster för att marknadsföra värdstaden Stockholm.

lösning

Scenprogrammet under veckan engagerade bland annat Stockholms och Solnas kulturskolor och gav barn en scen att visa dans, sång och många olika sorters musik. På scen intervjuades flera svenska fotbollsikoner och P4 Radio Stockholm livesände när de korade Sveriges främsta fotbollsspelare genom tiderna.

För att skapa uppmärksamhet kring eventet och bjuda in besökare gjordes ett antal nedslag i Stockholm under veckorna innan arrangemanget, på bland annat Arlanda och Mall of Scandinavia.  En stor replika av Europa League pokalen placerades på Norrmalmstorg för att driva trafik till Kungsträdgården.

resultat

Över 50 000 personer besökte en av världens största Fan Zone- aktiviteter. Besökarna var mycket positiva och nöjda med dagarna. Stockholm visades upp sig från sin absolut bästa sida, med tusentals inlägg på Sociala Media med projektets olika hashtags. Det gjorde att både Stockholm och UEFA Europa League Finalen nådde långt utanför Kungsträdgården och Stockholm.