Occasion dubblade omsättningen

Nya kunder och större uppdrag uppges ligga bakom byråns tillväxt.

Brand experiencebyrån Occasion hade ett starkt 2016 med en nästan dubblerad omsättning – från 100 till 198 miljoner kronor. Resultatet landande på 10 miljoner kronor.

– Vi har både vunnit flera nya spännande uppdrag och växt tillsammans med våra befintliga uppdragsgivare. Vi har även investerat i ett antal rekryteringar med spännande kompetens för att bibehålla det momentum som vi byggt upp, säger byråns vd Mattias Trotzig, i en kommentar.

Occassion har på senare tid gjort flertalet rekryteringar. Fredric Holmgren, Paula Thelin och Hampus Lindberg har alla värvats från Bonnier News Live. Därtill har byrån knutit åt sig Fanny Rudolfsson från Meter Television, Sanna Hövling från Clarion, samt Karolina Björn från Lidingöloppet.

– Flertalet av våra kunder lägger mer engagemang i budskapet i eventet, så att innehållet blir det centrala i upplevelsen. Vi på Occasion fokuserar på våra kunders affärsnytta med uppdragen, vilket jag tror är en trygghet för våra kunder, säger Fredric Holmgren, operativ chef, i ett pressmeddelande.

Byråns satsning på att rådgöra med sina kunder om vilka event de borde göra, snarare än att bara producera dem, sägs ha haft önskad effekt i form av större fokus på aktiviteter från kundernas sida.

– Vi ser även att våra kunder flyttar allt mer resurser till event, och låter det fysiska mötet med varumärket vara centralt i kommunikationen, säger Fredric Holmgren.

Artikel från Dagens Media 10 Maj 2017
Mikaela Åkerman